2019-08-20

Prowadząc ćwiczenia integracji sensorycznej dla dzieci przez cały czas pamiętamy, że ich ideą jest „zabawa przez naukę”

Dzięki tej książce również dorośli od lat cierpiący na zaburzenia integracji sensorycznej mogą w większym stopniu zrozumieć to, co im się przytrafiło. Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych terapeutów z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu do ćwiczeń integracji sensorycznej. Terapeuta ocenia wówczas poziom integracji sensorycznej. Prowadząc ćwiczenia integracji sensorycznej dla dzieci przez cały czas pamiętamy, że ich ideą jest „zabawa przez naukę”. Oto kilka pomysłów na zabawy i ćwiczenia sensoryczne. Zakłócenia w dopływie bodźców, ich brak lub niedobór, zaburzają cały proces integracji zmysłowej. Zaj�cia z integracji sensorycznej (SI) to zabawa. Zabawy ciastoliną, piankoliną, czy piaskiem kinetycznym, które wymagają ugniatania i dotykania różnych faktur to bardzo dobre ćwiczenia rozwijające motorykę małą i dostarczające wielu doznań. Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym mogą się również objawiać problemami w nauce nowych rzeczy przez zbytnie rozproszenie uwagi. Prowadzimy kształcenie w ramach studiów podyplomowych SI a także kursów integracji sensorycznej. Metoda integracji sensorycznej to jedna z metod, która wykorzystywana jest w pracy z dziećmi, u których zaobserwować można. Podstawą integracji sensorycznej jest efektywność w rejestrowaniu, scalaniu i przetwarzaniu wszystkich wrażeń docierających do układu nerwowego. Poza tym, wiemy, że ćwiczenia sensoryczne dla dzieci muszą być wspierane poprzez odpowiednie przyrządy i akcesoria. Wszystkie pomoce do integracji sensorycznej zostały stworzone przez specjalistów w dziedzinie terapii. Na jego stymulację wpływają ćwiczenia oddziałujące. Pomoce do integracji sensorycznej można również wykorzystywać w domu stymulując prawidłowy rozwój zdrowego dziecka. Dzięki temu skutecznie pomagamy tam, gdzie występują zaburzenia integracji sensorycznej. Pojecie integracji sensorycznej jest stosowanie w ocenie rozwoju dzieci oraz w ich zachowań. Dysfunkcje integracji sensorycznej mają wpływ na proces uczenia się, na zachowanie oraz rozwój społeczno-emocjonalny dziecka. Terapia integracji sensorycznej polega na zabawie ukierunkowanej i prowadzonej przez specjalistów. Znaczenie integracji bodźców zmysłowych warunkuje zarówno zachowanie, jak i możliwość odczuwania człowieka w codziennych sytuacjach. W ramach terapii realizujemy ćwiczenia integracji sensorycznej, dopasowane indywidualnie do potrzeb dziecka. Jeśli dziecko wykazuje jakiekolwiek problemy z zakresu integracji sensorycznej, należy nie zwlekać i jak najszybciej zgłosić się po pomoc. Zaburzenia integracji sensorycznej są efektem uszkodzeń zaburzeń zmysłów, spowodowanych. Nie brakuje na rynku profesjonalnych opracowań książkowych na temat ćwiczeń wykorzystywanych w pracy dziećmi borykającymi się z zaburzeniami integracji sensorycznej. Umiejętność planowania ruchu dziecko rozwija także poprzez ćwiczenia w przeskakiwaniu przez przeszkody, wspinaniu się, turlaniu, rzut do celu. Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej dokonywana jest za pomocą testów wykonywanych podczas zabawy. Studia podyplomowe dają możliwość uzyskania świadectwa studiów podyplomowych dla wszystkich osób posiadających ukończony kurs IIº integracji sensorycznej. Różnorodność produktów, jakie składają się na pomoce do integracji sensorycznej sprawia, że możliwe jest kompleksowe oddziaływanie terapeutyczne. Dysfunkcje integracji sensorycznej mają negatywny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny człowieka. Dbamy o to, aby układane przez nas ćwiczenia sensoryczne znajdowały się w tak zwanej strefie najbliższego rozwoju dziecka. Pomoce do integracji sensorycznej to szeroka grupa produktów, dzięki którym możliwe jest usprawnianie i przywracanie równowagi w rozwoju różnych sfer psychofizycznych. Co ważne, terapia integracji sensorycznej może być prowadzona wyłącznie przez osobę, która posiada certyfikat ukończenia kursu. Dysfunkcje powodowane zaburzeniami integracji sensorycznej nie są związane z uszkodzeniem narządów zmysłów, na przykład z niedosłuchem czy krótkowzrocznością. Tak prozaiczna czynność jak gotowanie może być dla dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej doskonałą okazją do smakowania nowych potraw, poznawania zapachów czy wyczuwania konsystencji. Dobrym rozwiązaniem dla terapeutów i rodziców dzieci z zaburzeniami SI są gotowe zestawy do integracji sensorycznej. Naziemny i podwieszany sprzęt do integracji sensorycznej usprawnia małą i dużą motorykę, a sala doświadczania świata pobudza wyobraźnię. Podczas zajęć terapeuta SI stymuluje zmysły małego pacjenta oraz stymuluje ich zakresy poprzez ćwiczenia motoryki oraz koordynacji wzrokowo ruchowej.

Zobacz także